Books

Pembaca perempuan biasanya baca novel sebab nak berangan, kan? Sebab tu majoriti suka baca novel cinta - Yani

Tak baik sterotyping gitu, mungkin ramai je yang baca atas dasar eskapisme. Tapi ramai je lagi yang baca to find deeper things than that. Than just dreaming of prince charmings and happy endings - Husna

The part where my heart struck and bled. 

Why do we read a book? Why do I read a book, what do I find in it? Do I read to know, or am I just going with the flow? 

Dan macam biasa bersesak-sesak persoalan menjunam ke dalam kepala lagi tentang diri ini yang marhaen. Kosa kata pun ternyata bunyi fakir sekali. Kalau benar lah asbab membaca adalah untuk berangan, angan untuk jadi mujahid dan conquer ustaziatul alam tak salah, yang jadi masalah adalah angan mat jenin. Angan yang tiada proses amal pun.  

Suka untuk kongsi satu sabda rasulullah, tentang angan. Yang I find it very close to me,

Sabda Baginda SAW: "Sesiapa yang cenderung kepada dunia, akan menghadapi empat masalah. Masalah kegusaran yang berpanjangan, kesibukan yang tiada sempadan, kekayaan yang tidak dapat dicapai dan dinikmati serta angan-angan yang panjang tanpa kesudahan." (Kitab Zabdah Al-Wai'zin)

Di kelas elective, advanced oncology tadi, dr gaber ada sebut, life is synchronous, go for it!
Dan ternyata umurku yang menginjak ke angka 3 dekad, patutnya menjadi nuktah bidayah(titik permulaan) untuk lagi memaknai disebalik penciptaan manusia dan alam ini. 

Aku harus ada mindsetting untuk menjadi muslim yang lebih ahsan kali ini. Bermula dengan menyusun apa yang hendak di baca, apa ilmu yang akan disarungkan pada  dada, dan gerakkan  sel-sel neuron yang brsambung dan  mentadabburi alam sekeliling.

Mohon doa di sampaikan ramadhan untukku dan ahli beit
Mohon doa agar tahun ini, tahun yang teruja untuk terus berdakwah. 


Comments

Popular posts from this blog

the diary of a wirawati

light upon light in Ramadan.

KTT's most wanted