haiyyaalas solah!

 Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.


 ayuh,sebagai peringatan untuk saya,and for the umpteenth time,peringatan untuk saya dan sahabat sahabiah yang lain,tunaikanlah solat dan jangan dahulukan perkara dunia melainkan solat

dalam azan pun menekankan betapa pentingnya solat,di mana seruan menyuruh kita menunaikan solat mendahului carta sebelum seruan menyuruh kita mengecapi kejayaan.



Allahu Akbar Allahu Akbar. (2X)
Asyhadu alla illahaillallah. (2X)
Asyhadu anna Muhammadar rasulullah. (2X)
Haiyyaalas solah (2X)
Haiyyaalal falah. (2X)
Allahu Akbar Allahu Akbar.
La ilahaillallah.
 
Maksudnya:
 
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar.
Aku menyaksikan bahawa Tiada Tuhan melainkan Allah.
Aku menyaksikan bahawa Muhammad itu pesuruh Allah.
Marilah Sembahyang.
Marilah kepada kejayaan.
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar.
Tiada Tuhan melainkan Allah.
Tambahkan "Assolaatu khairun minan naum" (2X) maksudnya "Sembahyang itu lebih baik dari Tidur" pada Azan Subuh selepas "Haiyyaalal falah" (2X) 

ingatan untuk saya lagi dan sahabat sekalian,jangan lengah-lengah kan solat,dan tunaikanlah secara sempurna!

Comments

Popular posts from this blog

the diary of a wirawati

light upon light in Ramadan.

KTT's most wanted