Posts

islam itu satu sistem hidup syumul

Kami duduk bertemu lutut pada suatu petang yang hening, senyum disapakan pada setiap ahli baru. Damai menghinggap. Pertemuan di mulakan dengan kalam Allah dan seterusnya berbicara mengenaiNya. Kata salah seorang adik, Manusia terdiri dari dua entiti, ruh dan jasad. Sudah termeterai, makanan jasad adalah makanan yang tumbuh dari isi perut bumi, seperti buah-buahan, sayur- sayuran makanan laut dan banyak lagi, namun bagaimana pula dengan makanan ruh? Kami berhenti sejenak berfikir, Ada yang merespons, zikir? selawat? al-quran? Sambil tersenyum, jawab adik itu sepintas lalu, Makanan ruh itu adalah ilmu. ilmu? Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama benda seluruhnya, wa 'alamma adamal asma akullaha Setelah selesai penciptaan nabi adam, Allah ajarkan nama-nama isi bumi pula kepada dia. Ini menukarkan nabi adam, daripada seorang yang tidak tahu kepada tahu. Maka sedarlah kita, betapa pentingnya ilmu dalam pembentukan seorang manusiawi. Tambah-tambah lagi ilmu de...

Clap along if you feel happiness is the truth.

She smiled until her eyes showed nothing but a slit line and their were some wrinkles too. She jumped in the ocean making the water go all over the place. The sun was bright enough to enlighten such an overwhelmed lady. And indeed, she was one of the most beautiful creature at that time. She was my ummi.

Tompok matahari

A figure came running out of the sea, splashing water everywhere. Who is he? All eyes were on him, since the sun shone ever so bright,   it was almost hard to tell who. He was approaching and everyone held their breath so it wont show too much excitement. And once he was close enough, their hearts laughed back at them. Huh? It was him.

Pink dandelions for a beautiful lady.

Image
Where are you going? Its still early?!  Ucap Mei Ling Oh I've got to get home, nak buka puasa and tarawih :) Balas Noura Lupa kamu puasa hari ni ,tarawih?! Itu apa pulak? Tanya Mei Ling kehairanan selepas tersipu malu kerana terlupa bulan tersebut bulan puasa. Jeda. Noura berhenti sejenak berfikir. Its a token of appreciation to God for giving such a blessing monrh for us. Biasanya kami akan solat ramai2 di masjid dan solat yg banyak rakaat, lebih banyak pada solat biasa, Terang Noura dengan panjanh lebar pada sahabat nya yang tidak jemu memahami dan menghormati kepercayaan kawan-kawannya yang berlainan bangsa. Upacara ramai-ramailah,seronoknya!  Kamu enjoy solat tarawih? Jeda. Untuk kedua kalinya. Enjoykah dia bersolat tarawih? Terbayang dirinya sewaktu beberapa malam yang lepas yang tidak henti-henti menguap dalam setiap rakaat. Itu tidak termasuk fikiran yang melayang jauh andai imam membaca ayat yang panjang-panjang. Dan begitulah juga dia hari ini, fikirannya menerawang m...

Kerana cuti musim panas sudah hampir berakhir

Saat aku berkeliaran dimuka bumi, aku sentiasa dihampiri makhluk tuhan. Sama ada yang punyai barang yg hendak dijual sehinggalah meminta bantuan kewangan, dan setiap kali itu aku menolak dengan hati yg sangsi dan curiga Sindiket kah mereka? Betul2 susah kah mereka?  Dan macam macam lagi la monolog dalaman. Tapi aku lupa Sebuah kebaikan itu bukan dititip kira dari si penerima tapi sebaliknya sipemberi Buat apa bersangka buruk dengan manusia, saudara kita itu Andai itu memudahkan urusan mereka, bukankah kita tumpang bahagia? Dan kini, aku perhati sudah tiada yg dtg meminta, sudah kurang lubuk pahala yg satu. Adakah sebab aku kikir, tuhan berkira dengan aku? Maafkan aku yaAllah, kerna gagal menjadi wakil titipan rahmat buat manusia.

A dip of death and a tale to tell

Pertama  Saya sebenarnya tak tahu macamana nak buat planad  Tak tahu macamana? habis selama ni buat macamana?? Gulp -,- Kedua Kalau awak pergi usrah tapi tak rasa betul-betul dibina, apa yang buat awak bergerak and keep steadfast on this road? AlQuran Ketiga Olafs night, nama program tajmik kitorang, senyum. Jeda. Why's the name so adorable? Some people are just worth melting for. Awwww Keempat Saya baru rasa gementar padahal insiden tu dah lama berlalu? Samalah  >,< Kita banyak sangat ketawa dan terleka; Allah remind terus, Agaknya kalau dia tarik nyawa tadi, apa perkataan terakhir kita ya?

Hanya secebis of ipoh

I eventually reached Ipoh last night and after reading kafe biblioholic, i was so excited to reach novel hut and i did! Alhamdulillah, Only little did i know that it was only a small bookshop and it was situated among shop lots so it looked very humble with glorious books in it. I personally do think it was indah khabar dari rupa but who am i to blame, because i was the one putting expectations in the first place.Yet again, the writer described novel hut as such an amazing place and so cosy that i mentioned there were couches for you to sit, read and drift off to another land your personal read will take you too. And basically the reality of the place is, it looks too formal and bold, mph would be more enlightening, the racks have sharp edges, it looks stuffed, the labels are all in arial font or was it time roman. The books are a lot but not as many as i imagined -,-' and thank god it does have good codes so i can basically search through sysytematically , though it doesnt keep re...